Niste probleme cu crestinismul

Intrerup programul meu obisnuit de chestii foarte bine gandite si culte samd cu ocazia sfintelor sarbatori pascale care tocmai au trecut, pentru a scrie diverse mizerii, ca tot mi-am amintit de ele recent si zic ca ar fi un moment prielnic sa le notez, pentru posteritate.

De fiecare data cand aud de conceptul numit “morala crestina” ori intr-o discutie, ori la nustuce mare filosof sau ganditor al lumii, ma cam ia cu somn si tind sa ignor argumentele care au legatura cu ea. Mi se pare la fel de utila ca religia scamerilor de ebay din Ghana, Baetii Sakawa, si probabil a aparut la fel, dar in alte circumstante. Din acelasi motiv n-am citit niciodata biblia, adorm dupa vreo 5 versete de-alea.

Biblia este un mare amalgam de pareri ale unor diversi gigei care s-au obosit sa le scrie la vremea respectiva. De multe ori, cand cineva arunca un citat din biblie pentru a argumenta ceva, crestinii ii sar la gat, ca e scoasa din context, ca etc. Eu nici n-am citit-o, cum spuneam, dar pot spune cu certitudine ca n-are cum sa aiba context, pentru ca nu are cum sa aiba pic de consistenta. Desigur, cum crestinii pot sa creada intr-un barbos in ceruri, pot sa creada si ca biblia are sens, nu vad nici o problema cu asta, dar sa ai pretentia ca poti sa dovedesti ceva cu ea in lumea reala mi se pare absurd.

Dar nu asta e cea mai mare problema. Problema fundamentala e ca biblia nu mai evolueaza. Mi s-ar fi parut interesant crestinismul pe vremea cand inca se scria biblia, poate chiar as fi scris si eu o “evanghelie dupa gheorghe” daca as fi gasit niste timp liber de la practicat agricultura de subzistenta. Nici macar nu as fi banuit ca miliarde, generatii peste generatii de oameni chiar o sa ia de bune bullshiturile mele. Pe vremea aia biblia inca mai evolua. Isi dadeau oamenii seama ca nu poti fi religia pacii si a iubirii daca iti omori nevasta cu pietre, si incercau sa dreaga in editiile viitoare, dar nah, istoria nu se poate sterge cu buretele. Biblia nu are cum sa tina pasul cu vremurile, ca doar sunt cuvintele unui dumnezeu perfect, nici o parte din ea n-are cum sa fie pusa la indoiala. Toata evolutia ei este limitata acum la modul de a interpreta scrierile, dar bine macar ca inconsistenta ei da frau liber creativitatii diversilor sefi de biserici, cel putin cat sa se poata scoate curati din diverse discutii. Este cam absurd sa ai pretentia sa fii luat in serios atunci cand sistemul tau moral este bazat pe niste reguli fixe de acum jdemii de ani, cultura umana avand tendinta naturala de a evolua, si evolueaza mai repede decat orice in universul cunoscut.

Ar mai fi, printre care si faptul ca aceasta morala crestina introduce in societate niste atitudini care nu prea servesc omenirii, si prin urmare nici mie, iar din acest motiv nu prea pot spune ca tolerez astfel de credinte si sper sa-si continue trendul descendent pe care-l au in “lumea civilizata”, dar s-o lasam asa.

This entry was posted in metafizica, sociologie. Bookmark the permalink.

19 Responses to Niste probleme cu crestinismul

  1. Ionut says:

    crestinii stiu ca Dumnezeu nu e “un barbos in cer” pentru ca vb de o persoana spirituala, deci fara forma fizica, si care e omniprezenta, deci in toate lucrurile, nu doar “intr-un cer”.

    legat de morala crestina: foarte multi, si cand zic foarte multi chiar sunt f multi care ii recunosc valoarea si ca este superioara moralei si eticei filosifice.🙂

    eu iti recomand sa citesti psalmii, n-ai cum sa te plictisesti sau cine stie.

    ps. cum sa nu fie o chestie scoasa din context, vezi ce fac tabloidele. eu daca zic:

    da, femeile sunt curve.
    dar doar alea ca tine, adica tu si ma-ta!

    si unu zice doar prima propozitie, par misogin, corect? dar nu zice si a doua ca sa inteleaga lumea ca am ceva cu partenera de viata si soacra si atat.

  2. gheorghe says:

    And he that blasphemeth the name of the LORD, he shall surely be put to death, and all the congregation shall certainly stone him. Leviticus 24:16

    Unde e contextul care sa scoata bucata asta de text din rahat? Asta e un comportament de bun crestin?

  3. Ionut says:

    nu, pentru ca nu exista crestinismul atunci. perioada in care a fost scrisa cartea aia era cu minim 1000 ani inainte de Hristos. asa era legea iudaica, adica una pamanteasca, ce sa-i faci?

    dar mesajul lui Hristos ti se pare unul violent? nici macar nu exista un pasaj in care sa se inteleaga vag asta. chiar si asa, El a zis ca nu a venit sa strice legea ci sa o plineasca, adica sa o ridice … metaforic vorbind, ofc.

    crestinismul e o religie a iubirii, a tolerantei … ca unii o inteleg altfel si o interpreteaza dupa bunul plac, pacatul lor. Hristos a murit rastignit pe Cruce si ii binecuvanta pe cei ce-L rastigneau. ca cei mai multi crestini uita partea cu “intoarce si celalalt obraz” sau ca aproapele este orice pers indiferent de religie/sex/status social si ca trebuie ajutati fara sa astepti ceva inapoi … treaba lor.

    a fi crestin nu se rezuma la a fi botezat si atat. ti se pare ca turmele de se duc sa ia lumina de paste si dupa se duc in club sunt crestini? sau cei care se bat la agheazma si sarutat moaste? ei au citit biblia cat ai citit-o si tu :)) si nu o zic intr-un fel insultator, dar asta e realitatea.

  4. Ionut says:

    mie-mi place capitolul asta:

    http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=12&cap=13

    e o lectura usoara, dar cu o incarcatura speciala.🙂

  5. gheorghe says:

    Pai stai. Deci ai prima parte a cartii, care explica geneza si toate cele, si spune ca “va urma” cand vine Iisus, iar cand vine Iisus, putem uita de chestiile alea, dar doar de alea incomode in care oameni sunt omorati cu pietre…. ca restul e inca ok. Observi inconsistenta?

    Jesus strongly approves of the law and the prophets. He hasn’t the slightest objection to the cruelties of the Old Testament. Matthew 5:17

    Deci Iisus aproba… tot confuz sunt.

    Ma rog, citatul era:

    5:17 Think not that I am come to destroy the law, or the prophets: I am not come to destroy, but to fulfil.

  6. Critic says:

    chiar ar trebui sa citesti biblia.

    iti recomand http://www.biblegateway.com/
    si http://skepticsannotatedbible.com/

    foarte amuzant ca unii au impresia ca ateu inseamna ca esti total pe dinafara cu sfantele scripturi astea, la mine exact invers. am avut si noul testament, printat, ‘genuine’ de biserica, dar l-am pierdut😆

  7. gheorghe says:

    Pai si cu ce m-ar ajuta? Din moment ce majoritatea chestiilor pe care le sustin oamenii aia sunt vizibil ridicole, si nici nu ai cum s-o folosesti intr-un argument. Ca sa nu mai vorbim de utilitatea discutiilor in contradictoriu cu crestinii. Poate din punct de vedere antropologic ar fi utila, dar nu ma intereseaza intr-atat de mult.

    Trecand peste infantilitatea ei si partile nu tocmai inspirate in care instiga la crima, tortura, discriminare, etc. mi se pare ca ar fi o platforma morala pentru o societate utopica in care toata lumea traieste in armonie cu toata lumea, doar ca mai de prost gust asa. Problema cu platforma asta e ca presupune ca toata lumea imparte aceleasi valori si este implicit vulnerabila la cei care nu sunt de aceeasi parere. Din acest motiv si-a gasit utilitatea mai degraba in prostirea maselor de oameni, asta e…

  8. Pingback: Constiinta Cristica

  9. Critic says:

    e folositor drept contraargument.

    pe mine ma obosesc toti trolli astia care chipurile, d’le, eu sunt ateu, nu sunt crestin, nu imi pot da cu parerea.

    srsly? poate ca tocmai culmea stiu ce e religia si tocmai daia nu cred, am convingerile mele personale.

    multi fac apel la biblie total aiurea. multi nu au citit-o. ce citeste popa cantari in biserica au impresia ca e biblia sau morala aia crestina care circula din gura in gura.

    e complet enervant sa discuti cu un religios, nu ca nu as vrea.

    sunt curios cate femei mai pot fi crestine dupa niste pasaje selecte din biblie.

  10. gheorghe says:

    Pai si care-i problema, daca eu prin diverse alte cunostiinte si rationamente am ajuns la concluzia ca 99% din ce-au scos spiritualistii lu peste timp de 10.000 de ani este inutil, ce rost are sa imi umplu capul cu ineptiile lor cand pot face lucruri mai utile? Din experienta personala si din ce-am mai observat eu de pe la diversii oameni destepti care-au revolutionat, cel mai mult progres faci cand te lepezi de ce credeau oamenii pana atunci si regandesti totul.

    Ce-ar fi sa stau sa citesc toate bullshiturile scoase vreodata de oameni ca sa-l conving pe unu ca domle, nu e asa, cand daca ala vrea neaparat sa asculte isi da seama ca ce zic eu are sens in ciuda ignorantei mele pentru toate lucrurile sfinte si sacre.

    “In the beginning there was only darkness, water, and the great god Bumba. One day Bumba, in pain from a stomach ache, vomited up the sun. The sun dried up some of the water, leaving land. Still in pain, Bumba vomited up the moon, the stars, and then some animals: the leopard, the crocodile, the turtle, and, finally, some men, one of whom, Yoko Lima was white like Bumba.”

    Ce-i drept sunt unele chestii foarte misto, pe care e posibil sa le pierd, dar scrierile astea religioase sunt cam tl;dr, iar eu am ADHD. Spre exemplu asta mi-a placut http://zing.ro/tao-te-ching-%E2%80%93-cartea-despre-cale-%C8%99i-virtute_29.html si nu vad ce altceva mai e de spus pe langa ce-au spus chinezii astia.

  11. Critic says:

    hmm, mersi. am dat chestia aia cu Google. si mai multe dovezi cum ca geneza e copiata.

    si chiar funny povestea africanilor😆

  12. gheorghe says:

    Nu cred ca a fost neaparat copiata, ci a fost scoasa din acelasi curent de gandire. Oamenii tind sa fie foarte egocentristi, ceea ce mi se pare foarte logic, adica tocmai ti-ai dezvoltat constiinta, o sa te gandesti la orice din punctul tau de vedere, tu si restul lumii din jurul tau. Pentru omul care tocmai s-a dat jos din copac, este evident ca tot mediul inconjurator a fost facut pentru el, si e clar ca cineva l-a creat, adica daca nu l-a facut el, l-a facut altcineva, nu? La fel cum de fapt soarele se invarte in jurul pamantului si cum pamantul nu poate fi decat centrul universului.

    Curentul asta de gandire e un mare bullshit, si orice este bazat pe el nu poate fi decat eronat. Daca te uiti mai in detaliu si observi cam cum e facuta lumea asta, iti dai seama ca cel mai probabil pur si simplu asta e existenta si noi suntem practic ordinea care nu poate sa nu existe in haos, pentru ca de fapt nu exista haos, haosul este un tip particular de ordine.

    O sa scriu despre cum cred eu ca e spilu cu universul, dar intre timp citesc asta http://everythingforever.com/ Mi se pare ca toata cartea e disponibila pe site, dar eu mi-am furat un pdf oricum. Este absolut geniala si imi confirma niste banuieli la care ajunsesem citind despre sisteme complexe si cellular automata, precum si multe altele.

  13. Am impresia ca dreptatea-i cu Critic aici.

    Stiinta istoriei ineptiilor este o stiinta ca oricare alta, ignoranta in ce-o priveste e ignoranta pur si simplu, ca oricare alta.

  14. gheorghe says:

    Ignorance R me.

  15. gheorghe says:

    @Critic Problem? Am vazut si eu ca s-a sinucis tipul ala, poate l-a parasit gagica, cine stie…

  16. Critic says:

    ar putea fi interpretat aiurea de crestini, ca vezi domnule depresiv and shit.

    chiar sunt curios care e motivul.

    o fi vrut sa vada ce e dupa moarte? (ca si asta e contraargument)

  17. gheorghe says:

    Cui ii pasa cum il interpreteaza lumea? In cartea aia sunt niste idei foarte interesante, tipul asta s-a apropiat cel mai mult de a explica universul, cel putin din cate-am citit eu. Cel mai tare lucru din cartea aia mi se pare capitolul despre 2 tipuri de ordine, la care nu prea s-a gandit lumea, dar pare sa aiba foarte mult sens http://everythingforever.com/st_order3.htm

  18. Critic says:

    ce religie zici ca avea asta?

    pare pantheist.

Leave a Reply

